top of page

Minőségbiztosítási rendszer

IMG_1253.jpg

A Szőcs Egészségügyi Szolgáltató Kft.-nek, sk az 1997. évi CLIV. törvény 121. §-a szerint kötelezettsége belső minőségügyi rendszert működtetni, melyet az egészségügyi szolgáltatások nyújtásához szükséges szakmai minimumfeltételekről szóló 60/2003. ESzCsM rendelet 2012. július 1-től hatályos módosítása is megerősít. 1997-ben megjelent CLIV. törvény az egészségügyről rendelkezik a minőségügyi rendszerek, illetve a minőség ellenőrzésének formáiról, melynek 120. §-a kimondja: „Az egészségügyi szolgáltatások minőségét és minőségfejlesztését az egészségügyi szolgáltató minőségbiztosítási, minőségfejlesztési és ellenőrzési rendszere (a továbbiakban: belső minőségügyi rendszer), valamint a szakmai felügyeletet gyakorló szervezet minőségbiztosítási, minőségfejlesztési és ellenőrzési rendszere, továbbá a megfelelőség-tanúsítás (a továbbiakban: külső minőségi rendszer) biztosítja.

 

A minőségbiztosítási követelményrendszer célja az egészségügyi szolgáltatások minőségének, valamint a szolgáltatásokat igénybe vevő Páciensek és az egészségügyi tevékenységet nyújtó személyek jogainak biztosítása.
1995-ben fogalmazódott meg az egészségügyi ellátás minőségének hivatalos definíciója. Eszerint „Az egészségügyi szolgáltatás minősége olyan értékítélet, amely az egészség megőrzésében, helyreállításában és fenntartásában résztvevők által kinyilvánított és elvárható igények megvalósításának mértékét fejezi ki. A megvalósulás mértéke minden egyes komponens tekintetében az arra jellemző mutatóval írható le.”

 

A magyar egészségügyi ellátórendszer, hangsúlyozza az egészségügyi ellátás minőségét és biztonságát garantáló szabályok szükségességét. A magyar egészségügyi átalakítás alap dokumentuma, a Semmelweis Terv így fogalmaz: "A nehéz gazdasági helyzetben kiemelt prioritásként kezelendő az egészségügyi szolgáltatások minőségének kérdése, azaz, hogy az ellátások során biztonságos, megfelelő, időszerű és ezek eredményeként eredményes és hatékony, a betegek elégedettségét szolgáló betegellátás valósuljon meg. A minőségpolitikai célkitűzések, melyek illeszkednek a hazai egészségpolitikai irányokhoz és az Európai Uniós trendekhez, ezen elvek figyelembevételével kerülnek meghatározásra." (Semmelweis Terv)   BELSŐ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI RENDSZER A Szőcs Egészségügyi Szolgáltató Kft. minőségbiztosítási rendszerének fejlesztését kiemelten fontosnak tartja, hiszen a   minőség fogalma, megnyilvánulási formája folyamatosan fejlődik és egyre meghatározóbb szerepe van, stratégiai kategóriává alakult át a magánszektorban versenytényezővé vált. A Szőcs Egészségügyi Szolgáltató Kft. a belső minőségbiztosítási rendszerének a kialakításánál a WHO (WHO Working Group on Quality) által meghatározott négy minőség összetevő mutatóját határozta meg alapul, melyek a minőségi egészségügyi ellátást definiálják. teljesítmény (technikai minőség), erőforrás-felhasználás (gazdasági hatékonyság), kockázatmenedzsment (a nyújtott szolgáltatással előidézhető sérülés, sérelem vagy betegség meghatározása és elkerülése), a páciens (vevő) elégedettsége. A Szőcs Egészségügyi szolgáltató Kft.-nál működő belső minőségbiztosítási rendszert lehetővé teszi a WHO minőségbiztosítási rendszerének kivitelezését:

IMG_1248.jpg
IMG_1198.jpg

Teljesítmény (technikai minőség), mérése -Az ápolási folyamatok megismerését, kivitelezését, az esetleges” non-conpliances” tényezők megelőzését, és az ápolási gondozási folyamatok fejlesztését a kidolgozott ápolási és gondozási protokollok biztosítják. A Szőcs Egészségügyi Szolgáltató által készített protokollrendszer biztosítja a meghatározott időközönkénti, újbóli szakmai irányelvek bevezetését és a protokollok validálását. A protokollok kivitelezését biztosítja, hogy a Munkavállaló és a Páciens a munka megkezdése előtt megismeri és kompetencia köre szerint kivitelezi a protokollokban rögzítetteket. Az időpontegyeztetés nélküli, helyszíni ellenőrzések biztosítják az ápolási protokollok betartásának ellenőrzését. Az erőforrás-felhasználás (gazdasági hatékonyság) mérése A rendelkezésre álló pénzügyi, technikai és humán erőforrás hatékony felhasználásával a páciensek elégedettségének javulása mellett, fenntarthatóság  érhető el.  A nyereséges gazdálkodás pénzügyi mutatói. (adóbevallás, nyereség) A folyamatos képzéseken való részvétel és annak finanszírozása, -amennyiben a Páciensek igényei és a Munkavállalók igényei és a gazdaságosság, felhasználhatóság is  alátámasztják- lehetővé teszi az új ápolási technikák, módszerek elsajátítását, mely az ápolás időtartalmát pozitívan befolyásolja.
 

IMG_1222.jpg

A kockázatmenedzsment (a nyújtott szolgáltatással előidézhető sérülés, sérelem vagy betegség meghatározása és elkerülése), A szakmai bizonyétékokon alapuló ápolás, törvényi szabályozás magába foglaló ápolási protokollok biztosítják a magas szintű szakmai megfelelést. A non-copliances folyamatok felismerését, annak okainak elhárítását. A pontos protokollszámozás biztosítja a dokumentumok számának, terjedelmének, hatályának, címének, készítőjének definiálását. Az esetleges költségek viselését a felelősségbiztosítás, a biztosítón keresztül garantálja, mind Páciensek, mind a Munkavállalók részére. Az esetleges károk csökkenését a szerződésekben foglaltak biztosítják az együttműködő partnerek, a Munkavállalók és a Páciensek részére:   „A felek megegyeznek, hogy a szerződésben foglaltak teljesítésével összefüggő viták esetén, kölcsönösen megpróbálnak megegyezni, amennyiben nem sikerül, úgy közösen elfogadott szakértőt vonnak be. „ A Páciensek, a Munkavállalók és az együttműködő partnerek jogainak ismertetése, dokumentálása, betartása és az esetleges panaszok kivizsgálása biztosítja a tevékenységek törvényben meghatározott kötelezettségek teljesítését.

 

A munkavégzés során mind a Páciensek, mind a Munkavállalók számára egyértelmű protokoll rendszer biztosítja a biztonságos ápolási, gondozási környezet kialakítását, betartását. Az adatvédelmi nyilvántartás, (excel) biztosítja az adatkezelési incidensek dokumentálását, korrigálását. A Páciens (vevő) elégedettségének mérése. A Szőcs Egészségügyi Szolgáltató Kft., ápolási gondozási tevékenységét, annak minőségét, a Páciens elégedettségét és az állapotában bekövetkezett változást, / meghatározott időtartam után/ kérdőív segítségével méri fel, majd társadalomkutatási módszerekkel elemzi. A Páciensek számára protokoll biztosítja az esetleges kifogások, elégedetlenségek, szabálysértések, sérelmek bejelentését, írásban.  A Szőcs Egészségügyi Szolgáltató Kft., a belső minőségbiztosítási rendszerének működtetéséhez, a Donabedián szerinti dimenziórendszert és a dimenziók közötti összefüggések vizsgálatát használja fel:

A struktúra az egészségügyi rendszer tárgyi, emberi és szellemi erőforrásainak gyűjtőneve, amely magában foglalja a gazdasági feltételeket, menedzsmentet, a megfelelő épületeket, eszközöket, műszereket, az információs rendszert, a megfelelően képzett szakembereket és kisegítő személyzetet, azok képzettségét és tapasztalatát. A strukturális erőforrások közé soroljuk a tevékenységek végzésére vonatkozó előírásokat is, beleértve a minőség javítása érdekében létrehozott minőségügyi rendszereket is. A folyamat a különböző egészségügyi technológiák (preventív, diagnosztikus, terápiás, ápolási és rehabilitációs eljárások) használatát jelenti. A folyamatok megválasztása során minőségi szempont, hogy az megfelelő, hatásos, hatékony, etikus, elfogadható és kivitelezhető legyen. A folyamat része a beteg tájékoztatása is, amely befolyásolja az ellátás eredményességét is. Az eredmény a minőség harmadik, az egészségügyi ellátás szempontjából legfontosabb dimenziója.

IMG_1232.jpg
IMG_1151.jpg
IMG_1121.jpg

Dimenzió Értelmezés Eredményesség A nyújtott ellátás technikai értelemben a lehető legjobbnak minősíthető-e?  Mi erre a bizonyíték? Mi a kezelés eredménye összességében? Elfogadhatóság Mennyire emberi és figyelmes a nyújtott ellátás/szolgáltatás? A páciensnek mi a véleménye róla? Biztosított-e a magánélet bizalmas kezelése? Hatásfok Az eredmény maximális-e az adott feltételek mellett, vagy fordítva, adott eredményszint mellett minimális-e a befektetett energia?  Hogy viszonyul a kezelésre/szolgáltatásra jutó egységköltség a máshol nyújtott kezelésre/szolgáltatásra jutó egységköltséghez? Hozzáférhetőség Hozzájutnak az emberek a kezeléshez, mikor szükségük van rá? Van-e példa a szolgáltatásnyújtás meghatározható korlátjára – távolság, fizetésképtelenség, várólisták, vagy várakozási idők – vagy a szolgáltatás egyértelmű szüneteltetésére? Egyenlőség A pácienssel a többiekhez képest igazságosan bántak-e? A vélt megkülönböztetés igazolható-e? Relevancia A szolgáltatások összetétele és egyensúlya összességében az elérhető optimális szinten van-e, figyelembe véve az egész populáció igényeit és szükségleteit?

A minőség mérése A Szőcs Egészségügyi Szolgáltató Kft.  a minőség mérési módszereknél elsődlegesen a Páciens szempontjából valóban fontos STRUKTÚRÁLIS ELEMEKET, FOLYAMATOKAT, EREDMÉNYEKET értékeli. A mérés során csak a MEGVÁLTOZTATHATÓ minőségmérési mutatókat mérjük. Kritériumok szerinti szempontokat választunk ki az egészségügyi tevékenységek értékelésére. 

A kritériumok segítik kiválasztani azokat az adatokat, amelyek előre meghatározott szempontok szerint felhasználhatók az egészségügyi ellátás értékelésére. A kritériumoknak egyértelműeknek, pontosan meghatározottaknak és precízen mérhetőknek kell lenniük, és jelezniük kell a vizsgált ellátással szoros kapcsolatban lévő struktúra, folyamat vagy eredmény megvalósulását. A legmegbízhatóbb kritériumokat a tudományos bizonyítékokra épülő irányelvek vagy az irodalom kritikus értékelése alapján lehet kialakítani.

 

A mérések során Standardokat és indikátorokat használunk. Standard alatt valamely, az egészségügyi ellátás számára megfogalmazott teljesítendő elvárás, cél értendő, amely kifejezhető számszerű vagy szöveges formában. Minőségügyi értelemben a standardnak két formája van: Leíró standard: előre megfogalmazott elvárások összessége, melynek teljesítése szükséges feltétel a kívánt minőség eléréséhez. Numerikus standard: előre megfogalmazott irányszámok, amelyek adott kritériumok szerinti teljesítése szükséges a kívánt minőség eléréséhez. Indikátor alatt az egészségügyben valamely mutatószámot értünk. Az indikátorok mérhetik az egészségi állapotot és vonatkozhatnak az egészségügyi szolgáltatások minőségére. Az indikátorok fogalmát Donabedian alkotta meg az egészségügyi ellátás struktúrájának, folyamatának és eredményességének mérésére. A minőség értékelése A Szőcs Egészségügyi Szolgáltató Kft. az ÖNÉRTÉKELÉSI MODELLT vezeti be. Önértékelési modell széleskörű alkalmazásával biztosítani lehet a minőségirányítási rendszer szisztematikus értékelését, a gyengeségek feltárását.

 

A modell a szolgáltatót arra készteti, hogy összehasonlítsa az aktuális helyzetet az előző önértékelés eredményével. Szükség esetén változtatásokat vezetünk be, amely végül spirálszerű folyamatos minőségfejlesztést eredményez.   Távlati célok: A külső minőségbiztosítási rendszer bevezetése. A Szőcs Egészségügyi Szolgáltató Kft. az egészségügyi magánszektorban levő versenyképességének növelése érdekében kiemelten fontosnak tartja a külső minőségbiztosítási rendszer bevezetését. Ezért rövid távú tervei között szerepel a következő minőségbiztosítási rendszerek bevezetése: - Magyar minőségbiztosítási rendszer bevezetése, ISO 9001:2008. - Magyar Egészségügyi Ellátási Standardok (MEES) támogatja az egészségügyi szolgáltató szakma specifikus minőségfejlesztését, az eredményesebb és hatékonyabb betegellátás megvalósításában és az előírt követelmények megvalósulásának objektív mérésében. -A teljeskörű minőségirányítás [Total Quality Management (TQM)] nem külön minőségirányítási rendszer, vezetési filozófia és gyakorlat, a szervezet céljainak érdekében a leghatékonyabb módon használja fel a rendelkezésére álló emberi és anyagi erőforrásokat.
 

IMG_1160.jpg
IMG_1178.jpg
bottom of page